utorok, 20. decembra 2011

I Love EBAY V. alias Something´s Wrong

Rada by som dokončila seriál o Ebay, nech sa nám to neťahá do ďalšieho roka ako detský sopel :) Dnešná časť by mohla mať podtitul „eBay: the dark sides“. V skratke sa pozrieme na možné komplikácie, ktoré Vás počas pobytu v týchto vodách môžu stretnúť. 

Naposledy som sa stručne zmienila o pravidlách reklamácie. Vo vačšine prípadov (a ak bola vina na strane predávajúceho) veci prebehnú ľahko. Ale samozrejme, môže sa stať, že predávajúci z rôznych dôvodov odmieta priznať svoj omyl a vrátiť peniaze, prípadne tovar vymeniť. V tom prípad Vám doporučujem obrátiť sa na centrum pomoci. Dostanete sa doň kliknutím na "Help" v hornej lište vpravo. 


Systém Vám ponúkne niekoľko preddefinovaných FAQs, pod ktoré by mohol Váš problém spadať. Ak ho tam nenájdete, môžete eBay kontaktovať priamo, kliknutím na "Contact eBay"



Ak ste napríklad zaplatili, ale predávajúci Vám tovar neposlal a vytrvalo ignoruje Vaše emaily, rozhodne to riešte vyššie spomínanou formou. Pozor si dajte na časovú lehotu – od momentu, kedy ste za tovar zaplatili, plynie lehota 40 dní, počas ktorej máte legitímne právo kontaktovať help centrum a ak je Vaša požiadavka opodstatnená, budú sa ňou zaoberať. Pokiaľ ste platili prostredníctvom Paypal-u, máte navyše možnosť využiť aj ich vlastné centrum pomoci. Všetky potrebné informácie nájdete na Paypal stránke. Ja osobne som tieto nástroje pomoci využila už niekoľko krát. Efekt bol tak 50 na 50, pričom musím povedať, že lepšie skúsenosti mám s help centrom Paypal-u, než eBay. Zrejme majú efektívnejšie nástroje na vymáhanie pohľadávok :)

Ďalšou tienistou stránkou eBay (a vlastne každého aukčného portálu) je predaj napodobenín. O fejkoch na nete by sa dala napísať celá diplomovka (možno aj dve). Jednoducho sú všade. Nebudem sa teraz venovať napríklad oblečeniu, ale len kozmetike. Čo sa fejkuje najčastejšie: MAC (všetko), Chanel (maskary, očné tiene), Lancome (hlavne maskary, lesky na pery a krémy), YSL (maskary), Givenchy (všetko, hlavne legendárne tiene Le Prisme a kompakt Prismissime), Dior (maskary, paletky tieňov), Benefit (hlavne maskary)... a samozrejme parfumy, to je samostatná kategória.

Niekoľko fotiek na ilustráciu: cena smiešna, fejk jak bejk. 


Odkiaľ sa berú? Pozrite si napríklad túto  stránku. Alebo túto. Pochopíte, kde sa tieto fejky nakupujú vo veľkých baleniach a prečo ich potom predávajúci môžu nasekať do aukcií s vyvolávacou cenou povedzme od Eura :( Samozrejme, podobných stránok sú stovky. A ja im tu rozhodne nebudem robiť reklamu! 

 Áno, tiež som sa párkrát nechala napáliť – konkrétne dvakrát. Vždy to bola maskara, raz fejková Givenchy a raz Lancome. Keď sa na to pozriem spätne, oba prípady sa stali v začiatkoch môjho pôsobenia na ebay, keď eufória z „to je tak smiešne lacné!“ prevážila nad opatrnosťou a zdravým rozumom. Zdravý rozum dávam špeciálne do pozornosti: jednoducho, ak vidíte v aukcii maskaru Lancome, ktorá má v popise že "nemá krabičku, je to "fastory seconds", má poškiabané logo (pri prevoze), má netradičnú kefku, lebo je to limitovaná edícia" a podobné rozprávky, zbystrite pozornosť! Obzvlášť, keď je cena smiešne nízka. Myslíte si, že niekto si vybral takýto spôsob charity a ponúka luxusnú kozmetiku za smiešny peniaz, lebo chce maniačkam, ako my spraviť radosť? Ťažko :/ Tu je niekoľko mojich rád, ako sa nespáliť a nekúpiť brak so značkovým logom:

1. ak máte akékoľvek podozrenie, vždy si tovar porovnajte s ponukou na oficiálnej web stránke značky. Existuje vôbec taký tovar? Problém nastáva pri starších edíciách, ktoré sa už nevyrábajú a na oficiálnej stránke byť nemusia. Všetko sa však dá vygoogliť a ak Vám po zadaní kľúčového slova nájde akurát tak ponuky na ukrajinských, tureckých a čínskych wholesale stránkach, niečo nebude v poriadku...

2. prezrite si hodnotenia predávajúceho, teda feedbacky. Nielen celkové skóre, ale prečítajte si, čo píšu kupujúci o tovare, ktorý dostali.

3. podľa možností nakupujte len tovar, ktorý má krabičku aj príbalový leták

4. väčšou zárukou originality tovaru je nákup od predávajúceho, ktorý je registrovaný ako "business seller" a má na svojom konte x pozitívnych hodnotení presne za ten tovar, ktorý sa chystáte kúpiť aj Vy.

5. ak ste už nakúpili a máte tovar doma, no niečo sa Vám nezdá, vezmite čo najskôr (nezabudnite, lehota 40 dní) produkt do kamennej parfumérie, ktorá danú značku predáva a porovnajte tovar s originálom. Všímajte si hlavne detaily: či sa zhoduje sériový kód na produkte a krabičke, či v názve a popise tovaru nie sú preklepy, pri maskarách porovnajte, či sa zhoduje tvar kefky...

Tak, čo dodať záverom: aj napriek možným rizkám trvám na tom, že eBay je skvelý :) Ak Vám môj seriál v niečom pomohol zorientovať sa alebo Vás motivoval využiť jeho služby, som len rada. A ak nie, aj tak dobre. Poznám niekoľko ľudí, ktorý sa registrácii na eBay vyhýbajú úplne vedome, pretože sa jednoducho príliš dobre poznajú a vedia, že zveriť feťákovi kľúčik od skrinky s liekmi nie je dobrý nápad :)


otázka na dnes: máte s eBay nejakú negatívnu skúsenosť? 

užívajte si predvianočný čas a nezabúdajte na GIVEAWAY, do 23.decembra sa môžete zapojiť aj Vy! 

Lučiak
pics: me &
ioffer.com
maccosmeticsusa.com
(škaredé, škaredé stránky, tfuj :( ! )


6 komentárov:

  1. Super článoček Lučiak, ešte raz velikáááánska vďaka za fotoromán na pokračovanie :D Skvelé rady a ešte viac si ma navnadila risknúť to s Ebay...ja už ale teraz viem že to bude závislosť :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. no tie fejky, to je celá veda ... mám doma jeden, to sú legendárne kliešte na riasy Shu uemura, ktoré normálne stoja 19 dolárov, ale zohnala som ich asi za 4. No bola som na seba pyšná, že aká kúpa :D Ale tak každý sa učíme stále, že :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nastastie som zdravo paranoidna pri niektorych "privelmi vyhodnych" ponukach, ale ako novy eBay user som vdacna za kazdu radu :o) 'kujeeem

    OdpovedaťOdstrániť
  4. opäť skvelý článok, ktorý sa číta ľahko, lebo Tvoj štýl písania je veľmi dobrý- nechceš písať pre nejaký časopis? :)
    a k ebayu, no zatiaľ ešte negatívnu nemám, prvý tovar som si odtiaľ objednala minulý týždeň (bižutériu), tak uvidím v akom stave a kedy príde :D
    no a naučila si ma aj niečo nové- napríklad to, že nemám checkovať len počet hviezdičiek, ale aj feedbacky samotné :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. dakujem za komentare! :)
    zuzi, mne uz aj nieco vyslo ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tak to si mě dostala. Ani jsem nevěděla že se vyrábí tolik kosmetických faků. Díky za radu.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár! Komentáre sú moderované.
And one important message for spammers: your comments will never be published :)