utorok 19. novembra 2013

Tipy na vianočné darčeky - bez sponzorovaných odkazov :)

zdroj: gossiepordie.com

Či sa to niekomu páči alebo nie, zvianočnieva sa :) Polovica novembra za nami, uletí to ako voda, takže ak ste ako ja a tlačenici v obchodoch sa snažíte všemožne vyhnúť, je najvyšší čas začať riešiť podarúnky pod stromček. V dnešnom poste Vám ponúknem malú inšpiráciu a pár slov o výbere vianočných darčekov všeobecne. Nenájdete v ňom žiadne sponzorované odkazy. Len môj názor na to, ako na darčeky a ako určite nie.

Na úvod pár slov na tému "výber vianočných darčekov": pre niekoho brnkačka, pre niekoho celkom veda. Ja darčeky nakupujem rada, ideálne v takom zdravom predstihu (t.j. v novembri a najneskôr do polovice decembra to chcem mať vybavené). Sú ľudia, pre ktorých sa nakupuje ľahko - poznáte ich vkus a v zásade sa potešia aj maličkosti. A potom sú osoby - volajme ich darčekové rébusy - ktorým kúpiť ten správny darček je niekedy utrpenie. Tiež jedného takého v najbližšej rodine mám. Pred Vianocami a vôbec pred akýmkoľvek jeho sviatkom rodina šalie. Už mesiac vopred na seba vrháme utrápené pohľady, navzájom sa radíme, voláme si... Heslo znie: čo mu preboha kúpime. Nakoniec to vždy nejako dopadne, ale stojí nás to nadľudské úsilie. Dotyčný je takou nešťastnou kombináciou toho, keď je niekto náročný, darček bezpodmienečne očakáva a navyše si prakticky všetko kúpi sám, lebo nakupuje rád a počas celého roka. Hej, a všetko už má. Okrem vecí, ktoré su nad limit našich možností. Aby som k nemu nebola nespravodlivá, ku cti mu slúži, že on sám obdarúva veľmi rád, je štedrý a úprimne ho teší robiť druhým radosť. Super, len je niekedy ťažké mu to adekvátne oplatiť.

Čo sa týka samotného výberu, podľa mňa najvďačnejšie sa nakupujú darčeky pre deti. Asi nepoznám dieťa, ktoré by malo problém naplniť list Ježiškovi minimálne 5 položkami. To je potom radosť vyberať. Ja osobne na Vianoce upúšťam od akýchkoľvek výchovno-morálnych ambícií typu "hlavne, nech je to niečo vzdelávacie" alebo "kúpim niečo praktické, čo vynosí" a synovi proste kúpim to, čo si praje najviac, teda hračky. Pokiaľ to nie je totálna nezmyselná blbosť z reklamy, o ktorej viem, že nám do týždňa zapadne prachom v detskej izbe, nemám žiadne námietky. Aj keby to malo byť 54té autíčko - viem, že sa s ním bude hrať, lebo autíčka má najradšej.

Pomerne dobre sa kupujú darčeky aj osobám s prívlastkom "zberatelia" - tam si stačí len nenápadne overiť, či kúsok, ktorý máte vo výhľade, už vo svojej zbierke nemá a máte vystarané.

Ďalší môj osobný postreh - je podľa mňa ľahšie kúpiť darček žene, ako mužovi. Neviem úplne racionálne vysvetliť prečo, ale je to tak :) A možno je to jednoducho tým, že aj ja som žena a tak sa viem do predstáv o peknom darčeku pre ženu vcítiť lepšie, ako do mužskej mysle.

No a samozrejme, najjednoduchšie je kúpiť taký darček, ku ktorému dostanete detailné inštrukcie - čo to má byťa kde presne to majú. Nie každý potrebuje pod stromčekom zažiť prekvapenie, takže ak viete, že to má byť niečo konkrétne, nešpekulujte a kupujte. Ušetríte si kopec času a energie.

Veľmi ošemetnou záležitosťou je podľa mňa vianočný darček typu kozmetika, parfum, kniha, oblečenie. Toto sú podľa mňa veci, ktoré sú záležitosťou osobného vkusu každého človeka a pokiaľ nedostanete úplne konkrétne inštrukcie, ako spomínam vyššie, môžete sa takýmto darom parádne seknúť. Ja som osoba s vkusom na vône a oblečenie vyhraneným a tieto veci si najradšej kupujem sama. Moji blízki už za tie roky pochopili, ale nezaobišlo sa to bez ich aj môjho sklamania. Áno, môžete namietať, že existujú napríklad tzv. univerzálne vône, ktoré by sa mali páčiť každému. A čo je napríklad taká univerzálna vôňa? Viete menovať? Už som viackrát počula, že taká Miss Dior Chérie alebo "niečo od Lacoste". No, mne sa Miss Dior Chérie ani "niečo od Lacoste" nepáči. Takže logicky, pod stromčekom by som z nich radosť nemala. Rovnako je to aj s knihami. Chcem si ich vybrať sama. Nechcem žiadnu univerzálnu "evitovku", len preto, že som žena a vraj by sa mi to malo páčiť. Tiež nezdieľam nadšenie z darovania veľkých, drahých výstavných kníh typu "Encyklopédia všetkého", ktoré sa často kupujú vtedy, ak už človek naozaj nevie, čo darovať a povie si, že toto nikoho neurazí. OK, asi neurazí, ale ani nenadchne. Podobné knihy si človek prelistuje raz a potom zapadajú prachom v knižnici, až kým jedného pekného dňa nie sú znova niekomu darované ako výraz darčekového zúfalstva. Veď sú úplne ako nové, tak čo. Nikto si nič nevšimne ;)

Nie som ani zastáncom vyslovene praktických darčekov, typu sada riadu a podobne. Ale OK, beriem, sú ľudia, ktorí práve takéto praktické veci preferujú. Potom nemám námietky. Ale ak napríklad muž kúpi manželke, ktorá túži po novej vôni tyčový mixér, lebo však to v kuchyni určite využije, je to smutné :(

A čo ma už úplne zráža do kolien, sú darčeky typu vitamínové doplnky. Také najčastejšie schytajú chudáci dôchodcovia. Milý zlatý, prekročil si 60tku, máš smolu. Pod stromček vyfasuješ niečo na kĺby alebo prevenciu proti Alzheimerovi. Ak si mužského pohlavia, ani tabletky na prostatu nie sú na zahodenie. No vážení, to je teda... povedala by som až drzé. Keby som niekedy z nepochopiteľných dôvodov zatúžila po tom, aby ma môj otec, ktorý v 74roch rokoch ešte pracuje a šoféruje vydedil, nadelila by som mu dózičku s ampulkami. Úplne pred sebou vidím ten jeho pohľad :)

Tak aký by teda mal byť ten správny vianočný  darček? Podľa mňa niečo, či si človek nekúpi hocikedy a "len tak". A nemusí to byť vôbec žiadna vec, ktorú zabalíte do krabice. U nás v rodine je obľúbeným darčekom napríklad spoločná dovolenka. Alebo aspoň nejaký výlet. To sa síce nedá zabaliť, ale dá sa to darovať vo forme pekného voucheru, hoci aj vlastnoručne vyrobeného. Páči sa mi aj darček -zážitok. Spoločná večera v nejakej eňo ňuňo reštaurácii, kam by ste inokedy nešli. Dobrý typ sú podľa mňa darčekové vouchery všeobecne - odpadne Vám riziko, že kúpite niečo mimo vkusu obdarovaného, keď mu dáte poukážku a vyberie si sám.
Šikovnejší môžu niečo vyrobiť sami, DIY návodov je na internete dosť. Len nech má výsledok nejakú úroveň a nevyzerá ako z predškolského krúžku šikovných rúk. Ak dá takýto nedokonalý, vlastnoručne vyrobený darček dieťa, je to milé. Ak dospelý, spôsobí to skôr rozpaky na jednej aj druhej strane. Dobrý typ môžu byť jedlé DIY darčeky - napríklad také orechy v mede, alebo likér, v peknej sklenenej fľaši s etiketou s osobným venovaním (na PC to dnes zmáknete za pár minút). Ja som takto minulý rok slávila veľký úspech s domácim zázvorovým, každému strašne chutil a nestíhala som vyrábať ďalší :) U nás síce jedlo ako vianočný darček nemá veľkú tradíciu, ale podľa mňa je to fajn tip.

Nech sa nakoniec rozhodnete akokoľvek, prajem Vám pri výbere darčekov šťastnú ruku. Ja som donedávna nemala ani jeden a práve dnes som kúpila prvý. Začala som najjednoduchšie, ako viem - hračkou :) Týmto nákupom považujem darčekovú sezónu za oficiálne otvorenú!

Lučiak

13 komentárov:

  1. Luci, hovoríš mi z duše! Nezniesla by som, keby manžel Vianoce odbavil spotrebičom do kuchyne, či upratovacím pomocníkom. To jednoducho nie je nič osobné, čo by sa patrilo dávať na Vianoce. My si s manželom zvykneme dávať spoločný darček, ktorému sa obaja potešíme, napríklad kvalitný pressovač :-)
    Inak sa manžel radšej informuje, prípadne mu sama poviem, po čom túžim, má totiž trošku problém, ako mnohí muži :-) Rodičia nám tiež zvyknú vybrať spoločný darček a nám to maximálne vyhovuje. Dcérke kupujeme takú zmes všeličoho, niečo po čom túži, aj niečo na oblečenie, čo využije, aj kopec drobností, lebo zbožňujem ten pocit, keď rozbaľuje veľa darčekov a tú radosť v jej očkách. Inak, podľa mňa, úplne najhoršia na vymýšľanie vhodného darčeka je žena, ktorá nie je typickou ženou, teda nezaujímajú ju bežné ženské produkty, nemá záujem o kozmetiku, ani o kabelky, módu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak takej osobe potom uz len natvrdo povedat - mila moja, nic sa neda robit, musis napisat Jeziskovi :)

      Odstrániť
  2. super článek, hodně jsem se na smála :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. aj ked s vacsinou suhlasim tak musim reagovat na vitaminove doplnky: pre nas je to jeden z najlepsich darcekov - pre deti a aj pre seniorov. Nase deti na mikulasa dostavaju napr. okrem sladkosti aj zubne pasty, kefky a martankov. A maju z toho obrovsku radost. A vitaminy davame aj rodicom a svokrovcom - je to podla mna lepsie ako kupovat im oblecenie alebo kozmetiku - to si kupia podla potreby a vitaminy si sami kupovat nebudu, je to pre nich drahe a povazuju to za zbytocnost, my vsak vidime, ze to potrebuju. Takze dostanu nieco, z coho vieme, ze budu mat uzitok a pomoze to. Nepovazujem to rozhodne za drze. A myslim, ze ani nasi rodicia nie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jasne, beriem, viem, ze vela ludi povazuje doplnky za vdacny darcek. Tou drzostou som mala na mysli doplnky na prostatu, to mi pride fakt nevhodne.

      Odstrániť
    2. Ale Luci, nikdy nevies, ci by sa niektora zena nepotesila Canesten combi, ked nas tak v reklame bombarduju, akoby to bola ta najnevyhnutnejsia a najziadanejsia vec pre kazdu zenu :-D

      Odstrániť
    3. Canesten combi pod stromcek? To uz radsej tie papuce...:)

      Odstrániť
  4. Ja sa desím toho honu na darčeky. Lebo ledva skončili jedny Vianoce, už skoro rok rozmýšľam, čo zaobstarám znova... moja rodina je totiž taká prazvláštna, že nikomu nič nevyhovuje, nikto nečíta knihy, nikoho nezaujíma ani tá kozmetika, nehovoriac o parfémoch a vitamínových preparátoch - ako zas pozor, niežeby sme boli banda špinavcov, ktorý nepoznajú ani hrebeň a mydlo :D - ale proste to berú ako bežnú potrebu a nič viac. To sa týka fakt všetkého... no a malá sestra má 9 rokov, neter 4 a teda, nedokážem im nič kúpiť/vyrobiť/čokoľvek. Pretože majú všetkého takú s prepáčením prdel (tri prdele), že sa s tým ani nebavia. A fakt ma nebaví im niečo priniesť, a pokiaľ to nie je zrovna práve nejaká Monster High, na ktorú sú momentálne vysadené, tak som totálne out. Proste originálne darčeky sa u nás nenosia a ja vyjdem za najvačšiu trapku :) A naopak - keď sa ma spýtajú, čo si prajem na Vianoce ja (lebo neznášam prekvapenia, dobre, ako malá som to mala rada, ale už som z toho vyrástla), moja najčastejšia odpoveď je, že nejaké dobré víno alebo nejaké príslušenstvo - tak to skončí vždy nejakým parfémom, ktorý nepoužívam a peniazmi, nech si niečo kúpim sama (fakt originálne). Takže na Vianoce sa teším jedine na jedlo a na to, že uvidím rodinu, a to že nedokážu dávať ani využiť darčeky, aj keď sa dopredu s nimi dohodnem, to už som si zvykla (aj keď ma to štve). No čo už :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ...a potom clovek dospeje k tomu, ze tie darceky su vlastne len take nutne zlo, co? :) Inak, ked sme pri peniazoch, tiez to nepovazujem za najidealnejsie riesenie, ale pravdu povediac by ma potesili viac, ako nieco uplne nezmyselne, co bolo kupene z cireho zufalstva.

      Odstrániť
  5. úplný súhlas! z lekárne na vianoce asi fakt len kozmetiku. ibažeby som vedela o niečom drahšom, čo si moja babka nekúpi len tak. môj dedo mi každú chvíľu zavolá: dones mi jodikal, dones mi vitamín E, dones mi orenzym :D jeho baví čítať časopisy typu moje zdravie a následne na sebe skúšať výživové doplnky, on je taká výnimka, ktorá by za to bola vďačná. ale ozaj treba poznať trochu toho človeka a nekupovať hlúposti na poslednú chvíľu. mamke plánujem 3. diel 50 shades of blablabla, ja tieto knihy neuznávam, ani ich nemienim čítať, ale viem, že jej sa páčia. sestra dostane top s jednorožcom, do toho "zvieraťa" je momentálne zbláznená, k tomu parfém, ktorý sa jej páči a znova knihu od hrabala, lebo aj toho miluje. ockovi absolútne netuším momentálne, keby nepracoval v zahraničí, tak mu darujem predplatné buď nejakého moto-časopisu alebo 21. století a spol.. priateľ dostane limitku 6dvd pána prsteňov (a až budú všetci hobbitovia, tak mám o ďalší darček postarané), k tomu spodné prádlo CK (vydupkal si ho) a ešte nejaké prekvapko... ale fakt neviem čo

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fiha, ako si to tu detailne vymenovala :) Zostava len dufam, ze vsetci menovani tento blog necitaju :D

      Odstrániť
  6. ja už mám takmer všetky darčeky, nielen nakúpené, ale aj zabalené. Viem, som šialenec, ale keď mňa tak strašne baví baliť darčeky :) a preto aj zbožňujem Vianoce, strašne rada sa pozerám na ľudí, ako otvárajú darčeky a tešia sa z nich :) Snažím sa cez rok počúvať, kto po čom túži a potom sú vianoce vážne nocou splnených prianí :) Znie to gýčovo, ale tak, musím mať aspoň niečo rada na tej zime :D

    http://lillianasworld.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár! Komentáre sú moderované.
And one important message for spammers: your comments will never be published :)