zdroj: http://teapreneur.blogspot.sk |
Dnešný post vznikol na popud ďalšej z pravidelne sa opakujúcich aférok v našom malom, CZ/SR blogosvete. Tieto nášlapné míny nám tu explodujú vcelku pravidelne a spoločný menovateľ je v zásade ten istý: poplatné blogerky, ktoré za poskytnutú kozmetiku (a iné benefity) zobú firmám z ruky. Dokonca - a pozor, teraz príde šok, takže si radšej sadnite - niektoré majú tú drzosť, že o spoluprácu s firmou samé požiadajú! No to je predsa škandál!
Fakt?
Je to trochu komplexnejšie, takže ak Vás baví čítať podobné články, pohodlne sa usaďte - keď som sa už do toho pustila, vezmem to zoširoka. Tieto veci mi ležia v hlave už dlho. Začnem asi tým, čo blogosféroví inkvizítori v komentároch kritizujú najviac - už len samotný fakt, že blogerky recenzujú produkty, ktoré im boli poskytnuté "zadarmo". To "zadarmo" v skutočnosti nie je zadarmo, na tom sa asi zhodneme - firma poskytne produkt a výmenou očakáva formu propagácie. Takže, ideme propagovať. Produkt vyskúšame a ak je super, s nadšením napíšeme pochvalnú recenziu. Problém nastáva v prípade, ak produkt super nie je. Riešenie? Napíšeme recenziu pravdivú, teda prípadne aj negatívnu. Tak by to malo byť v ideálnom svete a tak to napríklad robím ja (a za tým si stojím a som ochotná sa za to aj biť, takže bacha). Samozrejme, nie len ja, ale aj x ďalších normálnych blogeriek, ktoré majú toľko súdnosti, aby neospevovali produkt, ktorý reálne stojí za... No ale tieto súdne blogerky našich inkvizítorov nezaujímajú (ani fakt, že ich je - dovolím si povedať - podstatne viac, než tých nekritických, o ktorých bude reč o chvíľu). Oveľa zaujímavejšie je ako reprezentantky a zástupkyne blogerskej komunity vybrať prípady, ktoré od samého šťastia nad pravidelným a hojným prísunom produktov, stúpajúcim renomé a rozrastajúcou sa čitateľskou základňou pochvália aj instantnú psoriázu v spreji. No, čo k tomu dodať - je to trápne, to je asi tak všetko, čo mi k tomu napadá. Prečítam si to, pomyslím si o tom svoje a ide sa ďalej. Prípadne, ak sa podobné nekritické chválospevy na nejakom blogu opakujú pravidelne, dokonca v jednom kuse, začne mi to liezť na nervy a vyhodím dotyčnú zo zoznamu sledovaných. Pre všetky, ktoré sa sťažujú, že sa potom cítia zavádzané, klamané a rozčarované: naozaj je taký problém používať zdravý rozum a urobiť si vlastný názor?
Ale nekĺžeme po povrchu, naša investigatívna sonda do prehnitého kozmetického blogosveta ide ďalej: niektoré blogerky nečakajú na ponuky od kozmetických spoločností a iných e shopov, ale žiadajú ich o spoluprácu samé! Svätenú vodu a trikrát sa prežehnať, rýchlo! Opäť mi k tomu napadá len jedna stručná vec. No a? Je to snáď zločin? Kozmetické blogerky sú kozmetickými blogerkami preto, lebo ich baví kozmetika. Baví ich ju testovať a potom o tom písať. Taká záľuba ide dosť do peňazí, to mi asi potvrdí každá, ktorá je podobným hobby postihnutá. Mne je hej, mám cez tridsať, čo-to som už v živote nadobudla a pravidelne zarábam. Ale úplne bez okolkov priznám, keby som zakladala blog v mojich študentských časoch a mala recenzovať len to, čo si sama kúpim a príležitostne dostanem, asi by som to veľmi rýchlo zabalila. Takže úplne chápem slečny, ktoré vítajú fakt, že existuje možnosť získať kozmetiku aj výmenou za recenziu na blogu a pokiaľ neprevádzkujú blog so slušnou čitateľskou základňou a firmy sa o ne netrhajú, jednoducho nie je iná možnosť, než o spoluprácu požiadať sama. Na takej žiadosti o spoluprácu zo strany blogerky nevidím vôbec nič zlé a sama som takto v začiatkoch blogovania napísala asi trom firmám, ktorých produkty boli pre mňa zaujímavé a veľmi som ich chcela vyskúšať. Ale zdá sa mi, že zlaté pravidlo našich babičiek "sedávaj panenko v koutě..." je do ženských hláv v našich končinách implantované viac, než je zdravé.
Tak, to by sme mali. Čo som to chcela ďalej... Aha, že niektoré blogerky spoluprácu s firmami nepriznávajú a v recenziách neuvádzajú, že daný produkt na testovanie dostali alebo to dokonca prezentujú tak, že si ho výslovne zakúpili za vlastné (prípadne dostali od partnera na Valentína a podobne). Budem sa opakovať - toto je nanajvýš tak trápne (i keď stále je to ich vec). Obzvlášť, ak v rovnaký týždeň čítate na ďalších blogoch recenzie na rovnaký produkt od blogeriek, ktoré spoluprácu normálne priznajú. Akurát tá jedna to teda dostala na Valentína, no. Neviem, ako Vy, ja sa nad podobným divadielkom celkom dobre bavím a nikdy mi nenapadlo, že by som dotyčnú išla zahádzať expirovanými vajíčkami. Asi som málo hysterická.
A záverom ešte tá ohavná vec - nemenovaní zástupcovia nemenovaných e shopov si šuškali o nemenovaných blogerkách, že sú to pitomé nány (teraz parafrázujem). To aby ste vedeli, za čo nás v skutočnosti majú! Hm, OK. A ďalej? Nechcite vedieť, čo si myslím ja o e shope, ktorý so mnou ukončil spoluprácu v momente, keď som si dovolila o produkte napísať negatívny názor, o ďalšom, ktorý sľúbil poslať maskaru, make up, tiene a rúž a poslal len maskaru s tak trápnym odôvodnením (ktoré z ich zástupcu bolo navyše treba ťahať ako z chlpatej deky) alebo o e shope, ktorý sa mi vyhrážal žalobou, lebo som poukázala na ich premrštené ceny. Je to nepublikovateľné :P
A tu by sme mohli pomaly končiť. Ešte som síce chcela niečo šplechnúť na fashion blogerky, ktoré prisahajú na kvalitu H&M a čínskych e shopov s handrami pre liliputánky, ale na dnes mám dosť. Možno niekedy nabudúce ***
Lučiak
Osobně si myslím, že pravda je tak 50:50, mnohé slušné firmy poskytnou produkt zdarma na základě toho , že v něj věří , že bude kladná recenze, neposkytnou proto produkt, kde je výsledek pochybný, většinou co jsem viděla na některých blogách , jedná o výrobky,které jsem také sama vyzkoušela a musím souhlasit s kladnou recenzí. A myslím, že je spousta holek co i když dostanou produkt zdarma napíší pravdu, vždy nic neriskují, nikde se neupisují že musí hodnotit kladně, když produkt zdrbou tak holt jim ho už zdarma nedají,ale kdo by o něj stál když byl na dvě věci? Naopak si myslím, že je dobře , že firmy přišly na to, že tento druh reklamy funguje a díky nim máme možnost číct recenze i třeba na dražší produkty,které by si některé blogerky nemohli jinak dovolit. Nebo jim naopak poskytnou produkt do soutěže. Myslím, že to nejde říct jen striktně špatné nebo dobré... je na to víc pohledů. Ale samozřejmě pokud jsou mezi námi blogerky co jim jdou na ruky tak holt doporučuji nečíst a je to :)
OdpovedaťOdstrániťaj ja som sa včera dobre "pobavila" ...u sofastars a potom u Levandule....aj diskusie boli zaujímavé...čo k tomu dodať?? trhá mi okom a ruka chce napísať dlhý koment, ale skrátim: čítam len toho, komu verím alebo ma zaujíma a to ostatné ma netrápi, závisť mi nadelená nebola, takže ak má niekto niečo sponzorsky, tak kľudne doprajem, často sú z toho zaujímavé recenzie...a dostal ma tvoj eshop so žalobou...:/
OdpovedaťOdstrániťJo, predstav si, aj take uz bolo :)
Odstrániťno to aj ja ziram, ze co ich napadne niekedy. By ma zaujimalo, ze za co ta ako chceli zalovat, nactiutrhacstvo ? :D
OdstrániťUz si to do detailov nepamatam (aj ked ten mail mam stale v archive :), ale nieco ako ohovaranie.
Odstrániťnajlepšie bolo, že ten nemenovaný eshop, ktorý poslal len maskaru s tak trápnym odôvodnením, poslal tým extrasupersledovaným blogerkám (okolo 1000 followerov) všetky sľubované veci. čiste náhodou to tak prerozdelili... ach jaj :) ale šak čo.. super maskara to bola, tak nebudem robiť paniku.
OdpovedaťOdstrániťPS: instantná psoriáza pobavila :D
mna vtedy najviac pobavila jeho reakcia v style "dostali ste maskaru zadarmo, tak co este chcete," :D
OdstrániťČítam veľa kozmetických blogov a nemám nič proti tomu, keď blogerky hodnotia podarované produkty. Po určitej dobe sledovania si viem už sama vytvoriť názor na to, či z úplatnosti vychvália aj tú spomínanú instantnú psoriázu (skvelý pojem :D ), alebo prezentujú svoj osobný názor. Takže zrušiť sledovanie je to najmenej. Avšak vyslovene smiešna mi príde situácia, keď módna blogerka, inak šminkami "nepolíbená", zrazu ako blesk z čistého neba zhodnotí nejaký bb krém alebo lesk na pery. Ideálne dvomi vetami o tom, aký má pekný obal a že je proste super. A potom v jednej veľkej vlne aj všetky ostatné teen-fahion-blogerky z tej bandy. Aby sme sa chápali správne - nehádžem vinu na spomínané módne blogerky. A aj to PR oddelenie chce osloviť čo najširšiu skupinu žien, nie len kozmetické maniačky. Týmto to samozrejme aj dosiahnu. Ale ja ako čitateľka nepotrebujem zrazu v priebehu jedného týždňa čítať na polovici sledovaných fashion-blogov, že teda ten ružový BB krém je akože fakt že bomba, ale argumenty dokladajúce toto tvrdenie žiadne nie sú, pretože slečna zrejme ani nevie, čo má od BB krému očakávať a v živote vyskúšala len tento jeden...
OdpovedaťOdstrániťĎalšia vec, ktorá mi pije nervy sú giveaway z čínskych e-shopov. Už prešlo niekoĺko vĺn a ja pevne verím, že raz české/slovenské ženy pochopia, že v tomto prípade naozaj nie je o čo stáť.
Giveaway z cinskych e shopov lezu na nervy aj mne, a hlavne je smiesne, ked niekto o tomto tovare tvrdi, aky je kvalitny, super atd.
OdstrániťFashion blogeriny a kozmeticke recenzie je tiez dobra tema. Ale sama si to trefne vystihla: niektorym firmam je jedno, ci produkt bude recenzovat niekto aspon trochu "od fachu" a fundovany, rata sa len pocet zhliadnuti a followerov. Na druhej strane, ja ich svojim sposobom aj chapem... Nic nie je cierno biele.
:D mám pocit, že dalších 14dní budeme na blozích číst články rozhořčených blogerek o tom, jestli někdo něco po firmách neco žádá nebo nežádá. zdá se mi,že dost blogerek má najednou potřebu se objhajovat, když něco dostane. ale proč? tak pokud se tak stydí, že něco dostávají, tak ať přestanou brát, vymažou si reklamy na svých blozích a nemusí nikomu nic vysvětlovat. a nebo ať vesele pokračují dál v tom co dělají. stejně jako vše, to za chvíli pomine a jedeme dál... :)
OdpovedaťOdstrániťto odvovodnenie by ma zaujimalo, pretoze mne prisla tiez len maskara a odpovede som sa nedockala
OdpovedaťOdstrániťno odovodnenie bolo asi take, ze sa to stalo "omylom".
OdstrániťNechápu potřebu obecně v blogosféře na sebe stále reagovat a psát článek na xxx, která reaguje na yyy a rozmazávat to. Sofastars článek mi přišel o něčem naprosto jiném, než v co se to překroutilo později. Upozornila nás a čtenáře k zamyšlení, které ji osobně vnuknuli jakýsi majitelé e-shopů smýšlejících o nás jako o stádu, díky některým, co nemají mozek nebo soudnost a nabízí předem kladnou recenzi za produkty v určité hdnotě. To jsem netušila a je dobře to vědět. Může to jak čtenářům, tak blogerkám otevřít oči. Bylo to napsané dost slušně a už jsme četla mnohem ostřejší články třeba u Moory nebo trb.
OdpovedaťOdstrániťLenze tento moj clanok nie je priamou reakciou na ten u sofastars. Ako pisem v uvode, su to hlavne veci, ktore sa furt dookola opakuju na roznych blogoch v roznych variaciach.
OdstrániťLuciak bezvyhradne s tebou suhlasim!
OdpovedaťOdstrániťTak ja nevím, ale mě se stalo že mi poslal eshop kosmetiku a žádny podmínky neměli- teda kromě recenze a fotek, jenomže až jsem měla věci doma tak mi napsali že mám uvádět že je kosmetika za moje peníze :D prý to líp působí na lidi. Tak jsem to poslala zpátky a hotovo.
OdpovedaťOdstrániťSoouhlasím že by měli blogerky uvádět co dostaly a co ne, protože některy by vychválily i chleba s máslem.
Jinak super článek, myslím si že se tohle téma bude ještě nějakou dobu řešit :)
Hm, neviem,. Ja osobne som sa este s takouto poziadavkou zo strany e shopu nestretla, ale tak ok, netvrdim kategoricky, ze to nemoze existovat.
Odstrániťfuha, zopar dni bez PC a mam pocit, ze som mimo. idem kuknut k sofastars.. :)
OdpovedaťOdstrániťdobre si to napisala, som sa prichytila, ako ti tu pritakam pri kazdej vete ako 'teliatko' :)
LOL :D instantna psoriaza v spreji :D to ma fakt pobavilo :) inak s recenziami je to niekedy tazke...recenzie na parfem sa daju pisat len velmi tazko objektivne, lebo kazdej z nas vonia nieco ine a pride mi trapne napisat, ze Moschino I love love, alebo Light Blue od Dolce and gabbana su otrepane vone len preto, lebo si ich kupuje vela ludi..no a co...tak niekto ma rad lahke a nevtierave vone a niekto zase sladke, niekto zase orientalne...
OdpovedaťOdstrániťPri make upoch je to tiez bieda...ja mam bezproblemovu plet a potrebujem make up, ktory mi zjednoti farbu pokozky a nie je sfarbeny do oranzova...avsak ked taky najdem, tak ho 70% bab skritizuje, ze je na prd, lebo nic neprekryje a je im uplne jedno, ze je oranzovy:)
myslim ale, ze vsetko chvalit, alebo vsetko kritizovat nie je vobec riesenie..kazda sme ina a akzdej vyhovuje nieco uplne ine, preto sa zhodnut na nejakom produkte, ze je uplne dokonaly asi neprichadza do uvahy...myslela som inak, ze taky produkt existuje - micelarka Senzibio od Biodermy..sa mi zdalo, ze tej sa neda nic vytknut, ale nasla som uz aj recenzie, kde tym bloggerkam vyslovene vadila :)
Inak, co sa tyka spoluprace, mam to stastie, ze spolupracujem so znackami, ktore patria k mojim oblubenym a osvedcenym a ktore som si kupovala a kupujem aj bez toho, ci mi nieco zaslu na testovanie, alebo nie...
Coze??? Zaloba??? to nemyslis vazne!...inak spoluprace s eshopmi asi nemaju velky zmysel, ja sa im vyhybam, lebo prave oni maju uplne divne naroky a casto vyzaduju len pozitivne referencie...akoze, nech sa daju vypchat :)
Ja by som este doplnila ako ceresnicku na torte blogy o kozmetike, kde sa objavi recenzia pancuch, alebo cerealii :D
GIVEAWAY
Vies co, zasa napriklad tie ceralie mi nevadia. Podla mna ani tak nejde o to, co je pedmetom recenzie, ale forma, akou sa k tomu blogerka postavi.
Odstrániťani mne by nevadili cerealie, ak by to bolo k teme..ak ma niekto blog o lifestyle, alebo o vsetkom moznom - v pohode...napise svoj nazor na kaviaren v centre mesta, na film na ktorom boli v kine, na knizku, na lesk na pery...to je uplne v poriadku..koneic koncov, na to vela ludi zabuda, blog - a ak je k tomu na vlastne domene je osobny priestor bloggera, moze si pisat o com chce, moze mat dizajn aky chce, moze pisat stylom, akym mu to vyhovuje...niekto recenzuje pomocou fotiek a napise dva riadky, niekto zase natoci video...ale trochu mimo mi pride, ked je blog cisto o kozmetike a niektore baby nevahaju pridat recenziu hocicoho, co dostanu zadarmo...ale skor myslim, ze to su asi zaciatkocnicke chyby z ktorych dufam casom vsetci vyrastu :)..ved nikto uceny z neba nespadol a ked to spravi 12 rocna baba, nikde nie je napisane ze za 4 roky z nej nemoze byt sikovna bloggerka :) a hlavne myslim, ze len kvalitne veci (akekolvek) pretrvaju, lebo ich overi cas...ak niekto blogguje len preto, ze chce veci zadarmo, velmi rychlo ho to prejde, lebo zisti, ze je za tym kopec driny...ak to niekto robi z presvedcenia, ani nevie ako a jeho blog ma 5 rokov a vela citatelov :)
Odstrániťnaozaj podareny clanok :) mam vytipovaných par bloggeriek, u ktorych mam pocit,ze ich sponzoruje Rimmel,Gosh,Max factor...a pisu len same pozitivne recenzie,ale nic nemam overene,takze nechcem ukazovat prstom,ved citatelia to samy zistuju :)
OdpovedaťOdstrániťTak Rimmel zasa sponzoruje otvorene, nie? To su tie Rimmel agentky, ci co... Aj Max Factor, co mi tak z hlavy napada, kto s nimi spolupracuje, maju to aj uvedene na blogu...ale mozno su aj vynimky.
OdstrániťZdielam tvoj nazor vo vsetkom... Preco by niekto nemohol sa ozvat, hej, chcela by som spolupracovat, poslete nejaky produkt? A co je na tom? Ja zarabam, blog si pisem sama pre seba (aj ked vidim, ze su sialenci, co ho citaju a hlavne teraz sialenci, co chcu vyhrat :D), ale kebyze len studujem, spolupracu by som prijala... A predsa, nenakupujem drahe znacky, takze ak by sa ozvala firma drahsieho charakteru s dobrou ponukou, nebranim sa, ale servitky pred usta si za niekolko desiatok eur drahe veci davat nebudem... A preto mas pravdu a rada ta citam :)
OdpovedaťOdstrániťPodľa mna tiež nie je nic zle na tom, že blogerky žiadaju o spolupracu, tiež je to forma práce a kto nevyskusal nevie a preto by to ani nemal komentovať si myslim. Ostatne už je len na človekovi, k čomu sa prizná a či má strach, ked prezradi aj svoj negatívny názor. Ľudia ešte stále nie su dosť tolerantní na to, že žijeme v 21. storoci.
OdpovedaťOdstrániťhttp://barikblog.blogspot.sk/
prave...mne sa niekedy zda, ze tieto veci najviac kritizuju ludia, ktori sa len zucastnuju diskusii, ale vlastny blog neprevadzkuju.
OdstrániťLučiak, krásně si to napsala a jsem za to ráda. Mně tohle leželo v žaludku dost dlouho. Říkala jsem si, ty jo, jsem asi fakt divná, že chci vyzkoušet něco nového a zdarma, měla bych se stydět a cítit se jako prodejná děvka. Ale tak to prostě není. Co chci, to přijmu a to co ne, tak ne. Nikdy jsem nikoho neoslovila, ale kdybych měla ty koule, určitě bych věděla, kde napsat. Je to z velké části závist dotyčných.
OdpovedaťOdstrániťHmm osobně jsem schopna napsat negativní recenzi i o věci od kamarádky, maminky, přítele, tak nevím, proč bych lhala o výrobku od firmy, ke které nemám citový vztah :)
OdpovedaťOdstrániťNo to ja prave neviem, preco, mozem si len domyslat - asi sa boja, ze nabuduce uz nic nedostanu.
OdstrániťAsi... ale radši si koupím výrobek, s kterým jsem spokojená než dostat nějaký, co nevyužiji...
OdstrániťPresne tak. Krásne vystihnutý článok;)
OdpovedaťOdstrániťInak ak sa smiem spýtať, je podľa vás nevyhnutný bronzer a lícenka? :D Trošku odveci otázka, ale neviem či sa do toho oplatí zainvestovať...Niektorí tvrdia, že im to dodá 'fresh look'...
tak nevyhnutne urcite nie su, ale zasa na vytienovanie tvare je to super vec.
Odstrániťnajlepší článok za posledné obdobie,čo som čítala!!! :) nie som blogerka,takže do toho až tak nevidim,ale dnes si mi to objasnila :) a už mi dochádzajú aj niektoré veci :D
OdpovedaťOdstrániťooo, vdaka, dnes som za osvetoveho pracovnika :P
OdstrániťPerfektný článok! Inak, myslím si, že presne viem, ktorý e-shop a jeho premrštené ceny máš na mysli :-) A hovoríš mi z duše. Ani vo sne by ma nenapadlo, písať o produkte, ktorý podľa mňa nestojí za nič, že je jedinečný, len preto, že som ho dostala zadarmo. Veď je to moja vizitka. Na základe recenzií si ho predsa niektoré čitateľky kúpia a prinajmenšom si pomyslia, že mi preskočilo. V konečnom dôsledku blogerka jedine stratí priaznivcov, takže čo tým získala? Produkt zadarmo, s ktorým ani ona sama nie je spokojná? To je cena útechy?
OdpovedaťOdstrániťAch jo, mě zase nejvíc zajímá, kdo to posílal tu řasenku a kdo tě chtěl žalovat :D tak nic :D
OdpovedaťOdstrániť:))) Tak s tou riasenkou je to myslim vseobecne zname, problem malo viacero blogeriek a islo o parfums.sk
OdstrániťA afera zaloba sa tykala jedneho slovenskeho internetoveho obchodu, ktory predava znackovu (high end) kozmetiku.
Uz lepsie? :)
Nečetla jsem komentáře, tak možná budu někoho opakovat, ale mně nevadí, že si blogerky píší eshopům o spolupráci, ale jak potom ta recenze vypadá. Jako že to zkusili 1x a hned o tom píší, co to má jako za význam?
OdpovedaťOdstrániťA tahle tvá věta: "naozaj je taký problém používať zdravý rozum a urobiť si vlastný názor?". No dobře, ale k čemu pak takové recenze jsou? Pokud si chci urobiť vlastný názor, musím si jakýkoliv výrobek vyzkoušet na vlastní kůži, jinak je mi ta recenze stejně naprosto k ničemu, ne?
A navíc nemůžu pochopit jednu věc: proč mají tyhle rychlo-recenze-blogy tolik čtenářek. Takhle to bohužel vypadá, že většina z nich jsou fakt tupé ovce, které jim sežerou všechno :(
Tak niektore veci naozaj staci skusit len raz :) Napriklad taku maskaru vies zhodnotit uz po prvom pouziti, nie? Okrem faktu, kolko vydrzala, kym vyschla, samozrejme. Alebo odlicovac oci napriklad...
OdstrániťTen vlasny nazor a zdravy rozum som nemyslela v tom zmysle. Ale tak, ze si na zaklade nich urobim nazor na blogerku, ked si precitam par jej recenzii a vidim, ze su v podstate o nicom, ze berie vsetko zaradom a vysledkom su "recenzie" obsahujuce 4 fotky a dva riadky textu, alebo ody na to, ako jej sedi mrkvovy odtien bbcka, ked evidentne nesedi.
Jo, tak to samozřejmě souhlasím, že některé věci stačí zkusit jednou, ale jak víme, často se tak recenzuje i krém :))
OdstrániťOno je třeba i zajímavé, že to na druhé straně nevadí eshopům, že to darování recenzentky zapřou. Mám pocit, že tady je to ještě strašlivě nevyvinuté a chce to ještě hodně času a práce, aby to vypadalo na úrovni :(
uplně mi mluvíš z duše, tohle je prostě hrůza, blogy nejsou o nějakém sebeobohacování, ale přeci o tom někomu poradit a pomoct, podělit se o to so mi přijde dobré,... jestli některý holky o spolupráci píší, tak to mi už vážně přijde přehnané :(, já se nebojím spolupráci odmítnout ani napsat negativní recenzi
OdpovedaťOdstrániť